Jak podnikat a nezkrachovat v 5 ověřených krocích

Obsah článku

Osobně zastávám názor, že kosmetika patří mezi obory, kde je menší pravděpodobnost zkrachovat. Sama jsem začínala v roce 2009 v době krize a všichni mi tvrdili, že podnikat v tak těžké době opravdu nemá cenu. Navíc jsem slyšela ze všech stran, že trh je přehlcený kosmetičkami a ty nakonec ve velkém svoje podnikání zavírají.

Ale z praxe Vám mohu říct, že tak jednoduché to zase není. Na kurzech jsem se potkala s desítkami budoucích kosmetiček, byla u počátku jejich cesty a způsobu jejich přemýšlení, jak podnikat, a v kombinaci s 15 lety v oboru jsme si všimla pár chyb, díky kterým Vám zaručuji, že si zaděláváte na problém.

Kosmetika je podnikání jako každé jiné. Podnikat může každý, ovšem běžná realita vlastního podnikání rozhodně není pro každého.

Zde je 5 základních bodů, jak si čistě a spolehlivě podříznout větev v kosmetickém podnikání:

1) Pracujete nejméně se 4 různými značkami kosmetiky a ještě nejlépe s těmi, které se dají sehnat v drogerii nebo v lékárně.

Pokud máte pocit, že si klientka potřebuje vybrat, s čím jí budete ošetřovat a čím víc značek tím víc Adidas, vyvedu Vás z omylu.

Pokud navíc přemýšlíte, že potřebujete ideálně levnější i dražší značku, aby byly dostupné pro každého, a pak ještě různé bio míchané olejíčky nebo i značku „nebio“, jste na nejlepší cestě k problému.

Kromě toho, že Vás podobný přístup bude stát opravdu hodně peněz (zvlášť ze začátku), není dobré různé produkty a řady mezi sebou na profesionální úrovni kombinovat.

Nevím, jak vy, ale nejsem kosmetický technolog a nedokážu od oka určit, jak si mezi sebou různé značky sednou. Každá značka má jinou koncentraci aktivních látek ve svých produktech – tu je navíc celkem těžké zjistit ze samotného složení a často si mezi sebou aktivní látky ani nesednou a mohou způsobit pěknou paseku.

Když si vyberete jednu značku profesionální kosmetiky. máte jistotu, že řady, které ve svém salónu budete používat, jsou mezi sebou maximálně kompatibilní a vytvořené přesně na míru problémům Vašim klientkám.

Navíc klientky, které k Vám budou chodit opakovaně, se budou vracet i kvůli kosmetice, kterou nabízíte, protože jim sedne. Když na ně budete co týden aplikovat jinou značku, samy budou zmatené v tom, co jim opravdu pomáhá. Ostatně, napsala jsem na toto téma již jeden celý článek – Jak vybrat kosmetiku do salónu?

2) Pracujete pro všechny

Prvotní myšlenka je: potřebuji nabízet alespoň 4 značky různých kosmetik, protože budu mít o dost více klientek – každý chce mít na výběr a všichni potřebují kosmetiku!

Na začátku samozřejmě slyšíte od svých kamarádek, že pokud budete nabízet tu značku, tu a tu proceduru a mít tenhle přístroj, určitě k Vám budou chodit a začátek pro Vás bude snažší.

Jenže ono prd. Nic z Vašich domněnek se nepotvrdilo. Kamarádky nechodí a vy klientky přehrabovat hráběmi určitě nemůžete. Ale proč?

Psala jsem o tom již v několik článcích, ale pro Vás to ještě jednou zopakuji potřebujete vědět, kdo je Vaše klientka.

Přemýšlejte o tom, s čím jí můžete pomoct a jak. Budete se podle toho řídit např. i při vybírání správné kosmetiky nebo při propagaci na sociálních sítích.

3) Nechodíte na školení

Velké štěstí máte v momentě, kdy najdete kosmetiku, která Vám maximálně sedne a zároveň má v České republice dobré zastoupení. Profesionální kosmetické značky často nabízí svým kosmetičkám zvýhodněné profesionální balení, lepší ceny a hlavně školení.

Školení jsou velmi důležitá, abyste dokázali v salónu z kosmetických produktů vytřískat opravdu maximum. Vrstvení, doba použití jednotlivých přípravků, aktivní látky použité v kosmetice – to jsou všechno informace, které by Vás měli zajímat. Vracíme se tím k bodu jedna i dva. Když máte klientku 60+ s rosaceou, potřebujete mít odpovídající znalosti, abyste ji opravdu mohla pomoci.

Choďte na školení, investujte čas i peníze, učte se a zajímejte se o svoje klientky. Kosmetika totiž není jen o patlání krémů a masek za peníze a Vaše klientky suverénně poznají, když to tak máte nastavené.

Já tady musím vyzdvihnout opravdu prvotřídní přístup a servis kosmetiky CHRISTINA, se kterou spolupracujeme ve studiu, která má nepřekonatelný přístup ke svým kosmetičkám a nabízí maximálně nadupaná školení plná odborných informací.

4) Jak podnikat a neuživit se aneb ceník podle sousedky

Pokud Vás napadlo, že je lepší mít cenu nižší než konkurence, hned Vás zastavím. Cenu za ošetření si určitě nepočítejte podle toho, za kolik ho nabízí salon hned vedle (a to ještě pracují s jinou kosmetiku, než vy).

Určení ceny za ošetření je mnohem komplexnější problém – nezapomeňte, že vedle všech nákladů v salónu (nájem, kosmetické produkty, vybavení, dekorace, apod.) Vám potřebuje salón vydělat i na Váš soukromý život (nájem doma, hypotéka, děti, dovolená, jídlo, koníčky apod.).

V tom případě je jasné, že Vaše sousedka má možná cenu jednoho ošetření za 600,- i z toho důvodu, že má kosmetiku pouze jako koníček a reálně se živí ničím jiným. To už se možná nedozvíte.

5) Nenabízíte prodej přípravků na domácí ošetření

Neříkám, abyste klientkám cokoliv vnucovali. Když je Vaše klientka očividně nespokojená se svou domácí péčí, případně má problémy s pletí a je jasné, že utrácí spoustu peněz za různé  experimenty, případně nic nepoužívá a potřebuje odbornou radu nemusíte se bát jí nabídnout produkty, ve které věříte. Když K Vám přijde klientka s např. pigmentovými skvrnami, je v tomto případě žádoucí doplnit o domácí péči, protože tak svůj výsledek práce jen podpoříte.

Kdybyste fungovala s kosmetikou, ve kterou nevěříte, opravdu nemá cenu s ní nadále pracovat a spíš bych Vám doporučila hledat dál.

Prodej produktů na domácí péči je tzv. win win pro obě strany – Vám to pomůže s pár složenkami a klientce s jejími pleťovými problémy a radost máme všichni.

Shrnutí

Tenhle seznam jsem sebrala z letitých rozhovorů s kurzistkami a v podstatě se těchto 5 základních strašáků pořád opakuje. Je jich sice daleko víc, tyto slýchám nejčastěji.

Pakliže se do podnikání pouštíte, držím Vám palce a přeji Vám hodně štěstí, aby Vaše kosmetické studio prosperovalo.

Q&A

Na co si dát pozor při podnikání?

Největší problém je nastavit si kosmetické ošetření pod cenou, utrácet moc peněz do několika značek kosmetiky, abyste se každému zalíbily. A ještě bych doplnila stydět se prodávat kosmetické produkty na domácí použití.

Zkrátka potřebujete si na sebe vydělat a zároveň je pro Vás priorita klientce pomoci.

Jak podnikat v kosmetice?

Na toto téma se můžete podívat na samostatný článek Jak začít podnikat jako kosmetička.

Sdílet